Steinlein sælger Links og Ambæk dyrere end AGF og BIF
ANALYSE: Mens vi venter på, at fyrværkeriet brager løs på transfermarkedet, er det nødvendigt at indse, hvor skævt og grundlæggende uretfærdigt, markedet er.

Hvad skal Jacob Ambæk og Brøndby IF gøre, hvis FC Porto kommer med et interessant tilbud?
Hvordan balancerer de involverede parter den interesse, der selvfølgelig er for Gift Links efter et par fremragende sæsoner i Århus og med en Champions League-kvalifikation lige forude?
Den balancegang skal samtlige 12 Superliga-klubber mestre i de kommende to måneder sammen med kolleger i resten af verden.
Men nogle steder kan det være lettere, i hvert fald finansielt, at trykke på knappen, fordi tilbuddene simpelthen er større.
Og fordi, at transfermarkedet internationalt og da ikke mindst herhjemme i Superligaen og dansk klubfodbold i meget høj grad handler om, hvem du er, nogle gange mere end hvilken spiller, du er ved at sælge.
Kæmpe fordel til FC-klubberne
I FC Midtjylland og FC Nordsjælland har de det, yngre mennesker end denne Campo-chefredaktør måske ville kalde en 'cheat code', altså en fordel, der ikke nødvendigvis er logisk og retfærdig.
De to klubber har ekstremt velhavende ejere, der i bund og grund kan være fløjtende ligeglade fra et finansielt ståsted, om FCM og FCN i et par år giver dundrende underskud.
Det har de to klubber, sammen med Nordens største fodboldklub FC København og deres flotte præstationer ikke mindst i Champions League, brugt til at drive priserne på deres spillersalg langt i vejret i de seneste 10 år.

Det er derfor, FC København kunne få omkring 165 millioner kroner for Victor Froholdt i sommeren 2025, forklaringen på FCN's enorme salg af Ernest Nuamah, Ibrahim Osman og Sindre Walle Egeli for blot at nævne et par stykker.
Og det er forklaringen på, FCM sigter efter omkring 30 millioner euro, 225 millioner kroner, den dag, Franculino skal sælges, og over 100 millioner kroner for Aral Simsir og Darío Osorio.

AGF- og Brøndby-profiler ville være dyrere der
Selvfølgelig betyder en spillers evner meget, men det betyder så sandelig ikke det hele.
Og det er derfor, at Claus Steinlein eller hans kolleger i de to andre store FC-klubber kunne sælge navne som Gift Links eller Jacob Ambæk mærkbart dyrere, end hvad AGF og Brøndby IF kan lige nu.
Jeg siger ikke, det er den mindste smule retfærdigt eller rimeligt: Jeg siger, at det er sådan, det internationale transfermarked fungerer.

Her er FCK, FCN og FCM i det internationale perspektiv etableret som dem, der får de højeste priser, både sammenlignet med Superliga-rivalerne og som regel også i Skandinavien.
Så hvis Jacob Ambæk lige nu kunne indbringe, lad os sige 10 millioner euro, i et salg fra Brøndby IF, kunne han give 13-15 stykker i de tre FC-klubber.
Og omvendt ville selvsamme spiller måske koste fire millioner euro fra Randers, 3,5 i Silkeborg, 2,5 i Lyngby og to i Sønderjyske.
Er det unfair? 100 procent.
Men transfermarkedet er et iskoldt, kynisk og forskelsbehandlende sted, hvor din position i fødekæden er endnu mere tydelig end inde på fodboldbanen, og hvor klubberne oppe i toppen af Superligaen aktivt arbejder på at holde potentielle, strategiske transfer-konkurrenter, her Brøndby og AGF, nede.
Det bliver svært for FC-klubberne at gøre over tid, hvis Brøndby og AGF arbejder strategisk med deres salg, men indtil de brager især deres profiler dyrt afsted, består fordelen, som altså bliver endnu mere udtalt, når vi sammenligner med klubber i midten og bunden af Superligaen.

AGF
Brøndby IF
FC København
FC Midtjylland
FC Nordsjælland
Gift Links
Sønderjyske












