Premier League

Viaplay sælger PL-kamp – kræver to streamingtjenester

Fra og med den kommende sæson kræver det to streamingtjenester, hvis man vil se samtlige kampe fra den engelske Premier League.

Manchester Citys Erling Haaland sammen med Liverpools Wataru Endo.
Foto: Carl Recine/Reuters/Ritzau Scanpix

Viaplay og Amazon Prime.

Det er de to streamingtjenester, man som dansker skal abonnere på, hvis man efter sommerferien vil kunne se alle de Premier League-kampe, der bliver vist i Danmark.

Viaplay har nemlig solgt rettighederne til én kamp per runde, herunder alle de tidlige lørdagskampe, i den bedste engelske række til den amerikanske mediekoncern.

Det betyder, at der fra den kommende sæson vil være cirka 25 tidlige lørdagskampe samt yderligere 13 andre kampe fra Premier League, der i Danmark kan ses eksklusivt på Amazon Prime.

Har man allerede abonnement på den amerikansk-ejede streaming-platform, så er der dog ikke nogen ko på isen.

– Vi tilføjer den ugentlige kamp til det nuværende Prime-abonnement uden at hæve prisen på det, siger Martin Backlund, der er direktør for Amazon Prime i Norden, ifølge Berlingske.

Lang aftale på plads: Oddset Pokalen fortsætter hos Viaplay

Som udgangspunkt er der tale om en fireårig aftale mellem Viaplay og Amazon Prime, og dermed løber aftalen for resten af Viaplays nuværende kontraktperiode med Premier League, der blev tegnet tilbage i 2020 og først har udløb i 2028.

Selvom Viaplay nu vil have rettigheder til én kamp færre per runde, bliver prisen på et abonnement ikke sat ned. Det bekræfter Lars Bo Jeppesen, CEO hos Viaplay Danmark, overfor bold.dk.

Sådan fordeles kampene i Superligaen mellem Viaplay og TV 2

Samme medie kan berette, at kampene hos Amazon Prime fortsat vil akkompagneres af kommentatorer fra Viaplay.

Salget af en ugentlig Premier League-kamp kommer ovenpå en turbulent tid hos Viaplay, som kom ud af seneste regnskabsår med et minus på 6,5 milliarder danske kroner.

Ikke desto mindre kunne virksomheden så sent som mandag præsentere en ny rettighedsaftale med den danske pokalturnering Oddset Pokalen – en aftale der løber helt til 2030.

I august sidste år kom det desuden frem, at Viaplay fra og med den kommende sæson og frem til 2030 deler superligarettighederne ligeligt med TV 2.

Viaplay har desuden rettigheder til at vise Champions League og den tyske Bundesliga. Mens Bundesligarettighederne først udløber i 2029, så udløber rettighederne til den fornemste europæiske klubturnering, Champions League, når finalen den 1. juni er færdigspillet på Wembley.

Populære historier

Seneste

Notifications

ANNONCE


Notifikationer

P