3F Superligaen

Superligaen skal selv producere kampene til TV

Allerede fra sommeren 2024 kommer Superligaen A/S og DMC Production, der nu er gået sammen om en etablere et prokduktionsselskab, til at stå for kampene i dansk fodbold.

Produktionsselskabet Matchday Production skal fremover producere alle kampene fra dansk fodbold.
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Det bliver TV 2 og Viaplay, der fra næste sæson står for dækningen af professionel klubfodbold i Danmark.

Samtidig bliver det nu også et nyt produktionsselskab, der skal stå for produktionen af samtlige kampe. Således går Superligaen A/S og DMC Production sammen om det nye selskab.

Det oplyser Divisionsforeningen i en pressemeddelelse onsdag.

– Med etablering af et produktionsselskab tager klubberne nu ansvaret for at drive udviklingen af tv-produktet. Ved at pulje alle kampe fra de fire rækker i Herre-DM samt Oddset Pokalen, opnås en volumen, der betyder, at der på den lange bane kan investeres i teknologi og personale, så vi kan tilbyde rettighedskøberne, og dermed seerne, en tv-oplevelse fuldt på højde med det, vi ser internationalt.

– Tidligere medieaftaler har også givet mulighed for at hjemtage produktionen. Med de nye 6-årige medieaftaler på plads er timingen nu den rette. Det er en vigtig pointe, at rettighedshavere stadig får adgang til at sætte deres kreative præg på produktionerne, lyder det fra direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen.

Der kommer i alt til at være tale om mere end 800 kampe, der skal produceres fra et nyetableret produktionscenter i København.

Claus Thomsen understreger, at man med det nye produktionsselskab ikke har intentioner om at opnå mere kontrol med de billeder, der bliver vist fra de danske stadions.

– Etableringen af Matchday Production sker på et tidspunkt, hvor interessen for 3F Superliga nærmest aldrig har været højere, og med dette skridt viser klubberne vilje til at drive udviklingen yderligere med en strategisk investering i tv-oplevelsen.

– Formålet er ikke at opnå mere kontrol med, hvad der vises fra stadion. Det har hele tiden været reguleret i aftalerne med rettighedshaverne, at der i selve kampproduktionen skal være fokus på det sportslige og f.eks. ikke vises baneløbere eller tilskuere, der har fået et ildebefindende.

– Hvad rettighedshaverne og den øvrige presse beretter fra stadion i tekst eller billeder er fortsat noget, de helt selv styrer. Nu har vi og klubberne bare taget et skridt op i værdikæden, så vi kan være med til at sikre, at kampene præsenteres på den bedst mulige måde. Og med DMC har vi fået en dygtig partner, som deler vores vision om at udvikle kvaliteten af tv-produktet, siger Claus Thomsen.

Overblik: Her er til- og afgange i Superligaen denne sommer

Matchday Production kommer til at dække kampene i Superligaen, NordicBet Ligaen, Oddsen Pokalen samt 2. og 3. division.

Populære historier

Seneste

Notifications

ANNONCE


Notifikationer

P