Medie: Ny tv-produktion på vej i Superligaen – vil gøre som i Premier League
Der kan være en ganske stor forandring på vej, når det kommer til tv-produktionen i den danske Superliga.
Lige nu står de selv for det, men det kan der blive ændret på, når blækket er tørt på den næste tv-aftale.
Viaplay og Discovery deler lige nu rettighederne til den danske Superliga, og i den nuværende aftale er det de to tv-stationer, der selv står for tv-produktionen.
Det kan der, ifølge Ekstra Bladets oplysninger, blive lavet om på i den tv-aftale, der netop nu er i udbud blandt interesserede medier.
Divisionsforeningen skulle således have et ønske om selv at stå for tv-produktionen fremadrettet, således den kommende udbuds-vinder ville skulle tage det signal, der kommer fra Divisionsforeningen.
En centralisering af tv-produktionen er bestemt ikke nyt i fodbold, og det er sådan, det fungerer i de store europæiske ligaer herunder både Premier League, LaLiga og Champions League.
En ændring på dette område vil givetvis også ændre udbudsvinderens redaktionelle muligheder, da de eksempelvis ikke selv vil kunne bestemme, om der skal vises billeder af baneløbere, pyroteknik, uroligheder på tribuner og andre episoder, der ville kunne sætte Superligaen i et dårligt eller mindre godt lys.
Rettighederne til den danske Superliga er lige nu delt imellem Viaplay og Discovery, hvilket af konkurrencemæssige hensyn har været et lovkrav, men det lovkrav er fjernet fra og med 2024.
De tv-rettigheder, der lige nu er i udbud, starter i 2024 og løber for de efterfølgende fire år, og her er der ikke noget krav om, at rettighederne skal deles mellem to udbydere. Det vil sige, at én tv-station principielt ville kunne købe rettighederne til alle kampene alene.
Divisionsforeningen eller Foreningen af Divisionsklubber i Danmark er en branche- og interesse-organisationen, der repræsenterer de 48 klubber, der spiller i de fire bedste danske rækker; Superligaen, NordicBet Ligaen, 2. Division og 3. Division.