Dansk Fodbold

DBU taber retssag til elektronikvirksomheden Power

Det var ikke en krænkelse af DBU´s rettigheder efter markedsføringsloven, da Power under EM i 2021 bragte tre reklamer.

DBU har tabt retssagen mod elektronikvirksomheden Power, som ifølge retten ikke krænkede DBU´s rettigheder efter markedsføringsloven.
Foto: Mathias Blohm/ campo.dk

Tre reklamer fra elektronikvirksomheden Power krænkede ikke DBU´s rettigheder under EM i 2021.

Sådan lyder dommen torsdag i Sø- og Handelsretten.

Sagen omhandler en række reklamer, som elektronikvirksomheden Power i forbindelse med EM-slutrunden 2020 – som blev afholdt i blandt andet København i 2021 – bragte.

I reklamen var der afbilledet en animeret fodboldspiller i fodboldtrøje med nummeret 1 på maven, mens Power i samme ombæring udloddede biletter til Danmarks åbningskamp mod Finland.

Godt nok fandt retten i sin domsafsigelse, at reklamen skabte associationer til EM-slutrunden, ligesom det på grund af Danmarks deltagelse i slutrunden kunne skabe associationer til blandt andet det danske landshold.

Alligevel blev det ikke vurderet, at associationerne til det danske fodboldlandshold var tilstrækkelig stærke til, at der var tale om en kommerciel udnyttelse af landsholdets kommercielle rettigheder.

Retten lagde blandt andet vægt på, at den animerede fodboldspiller bar en orange spilletrøje, som er Powers varemærkefarve, samt at der på trøjen var påført et Power-logo og ikke et DBU-logo.

Som tabende part skal DBU betale Power A/S 50.750 kroner i sagsomkostninger. Power har under sagens hovedforhandlingen frafaldet tre påstande mod DBU, og elektronikvirksomheden anses derfor som tabende part og skal som følger betale 10.000 kroner til DBU A/S.

Populære historier

Seneste

Notifications

ANNONCE


Notifikationer

P