PL-klubber enige om at fjerne betting-sponsorer
Fra og med 2026-27-sæsonen er det ikke længere tilladt for Premier League-klubber at reklamere for bettingfirmaer på forsiden af deres kamptrøjer.
Det har lange udsigter, men nu er beslutningen taget.
De 20 Premier League-klubber er torsdag blevet enige om at fjerne betting-sponsorater fra ligaklubbernes kamptrøjer.
Helt konkret er det sponsorater på forsiden af kamptrøjerne, der bliver forbudt, såfremt det altså er en betting- eller bookmaker, der står bag.
I denne sæson er der flere klubber, der har et betting-firma som trøjesponsor, og de pågældende klubber behøver da heller ikke umiddelbart at rive kontrakterne med sponsorerne itu med det samme.
Transitionen væk fra betting-reklamer træder nemlig første endegyldigt i kraft efter 2025-26-sæsonen, og således ligger det fortsat mere end tre år ude i fremtiden.
Dermed bliver Premier League den første liga i landet, på tværs af alle sportsgrene, der frivilligt tager det skridt i kampen for at nedbringe gambling-reklamer.
I denne sæson har otte af de 20 Premier League-klubber et betting-firma som hovedsponsor. De otte klubber/sponsorer er markeret med med kursiv* herunder:
Premier League-klubbernes trøjesponsorer 2022-23:
Arsenal – Fly Emirates
Aston Villa – Cazoo*
Bournemouth – Dafabet*
Brentford – Hollywoodbets*
Brigthon – American Express
Chelsea – 3
Crystal Palace – Cinch
Everton – Stake*
Fulham – W88*
Leeds United – SBOTOP*
Leicester – FBS
Liverpool – Standard Chartered
Manchester City – Etihad
Manchester United – Teamviewer
Newcastle United – Fun88*
Nottingham Forest – Ingen sponsor
Southampton – Sportsbet*
Tottenham – AIA
West Ham – Betway*
Wolves – Astropay