Udskældte drikkepauser høster svimlende beløb for Fox
De udskældte ‘hydration breaks’ er en vanvittigt god forretning for Fox, som har rettigheder til VM i USA.

De har været det helt store samtaleemne ved denne VM-slutrunde.
Okay, måske har Messi, Mbappe, Kane og Ronaldo genereret mere omtale, men næstefter de funklende stjerner, er det altså de nye FIFA-påbudte 'hydration breaks', som har stjålet showet ved denne slutrunde - og det er ikke positive røster, der lyder om det nye tiltag.
Men der er altså en mening med galskaben. Og den mening er penge.
I hvert fald står Fox Sports, som har rettighederne til VM i USA, til at tjene styrtende på den reklametid, som drikkepausen afføder.
De er på forhånd blevet beskyldt for at være intet mindre end en annonceringsmulighed for TV-selskaberne, og ny tyder det på, at der er noget om snakken.
I hvert fald skriver flere medier tirsdag, at pengene vælter ind hos Fox Sports, som er nogle af dem, der viser reklamer under FIFA's 'hydration breaks'.
I hvert fald skriver Hollywood Reporter, at tiltaget garanterer Fox Sports yderligere 250 millioner dollars i reklameindtægter - det svarer til over svimlende 1,6 milliarder danske kroner.

Tilmed skriver mediet, at det forventes, at drikkepauserne kan ende med at sende helt op imod 5-600 millioner dollars - ca. 3-4 milliarder danske kroner - i kassen til det amerikanske TV-selskab. Det samme tal nævnes af Sports Business Journal.
Ifølge Hollywood Reporter koster det mellem 250.000 og 750.000 dollars at sikre et reklamespot under de såkaldte hydration breaks, og ganger man det tal op med antallet af annoncører, drikkepauser og antal kampe i hele turneringen anslår mediet altså, at det er i milliardklassen, at Fox Sports reklameindtægt skal regnes.
Dermed står VM også til at være en god forretning for TV-selskabet, som ifølge mediet har betalt i omegnen af 2,5-3 milliarder dollars for TV-rettighederne til turneringen.
Den store kritik, som har lydt imod de påbudte drikkepauser, er, at de er obligatoriske til alle kampe - også dem, hvor der hverken er varmt vejr, eller hvor stadion har både tag og aircondition.
Og kritikken er også blevet rejst at spillere såvel som trænere.
- Drikkepauser er lidt interessante, fordi jeg selvfølgelig har set næsten alle kampene indtil i dag, og hver gang man går til reklamer, er det lidt ... Det er ikke noget, jeg rigtig bryder mig om.
- Jeg synes heller ikke, det er særligt godt for de neutrale tv-seere. Hvis det virkelig er meget varmt, giver det selvfølgelig mening at indføre dem. Men efter min mening bør man vurdere det fra kamp til kamp, lyder det blandt andet fra Hollands anfører, Virgil van Dijk.
USA's cheftræner, Mauricio Pochettino er også blandt dem, som ikke er fan af det nye tiltag.
- Jeg kan ikke lide det. Jeg synes kun, det er en god idé, når forholdene er ekstreme. Men når forholdene er gode, er det unødvendigt, lyder det fra landstræneren.














