Nyt forbud kan betyde prisstigninger hos Viaplay – men ikke TV2 Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Nyt forbud kan betyde prisstigninger hos Viaplay – men ikke TV2

Det nye forbud mod betting-reklamer med liveodds koster for Superligaens rettighedshavere – og det kan koste hos kunderne.

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Der er penge i betting-reklamer i mere end én forstand.

For én ting er, hvad bettingfirmaerne selv tjener på at lokke kunder i butikken med reklamer. Noget andet er, hvad streamingtjenester og tv-selskaber tjener på at vise reklamerne. Og det er ikke små penge.

Med den nye politiske aftale, der omhandler et forbud mod bettingreklamer med liveodds i tv, kommer Superligaens to rettighedshavere, TV2 og Viaplay, til at tjene mindre i reklameindtægter.

De manglende indtægter skal derfor findes andetsteds, og der kunne det være nærliggende, at pengene hentes som prisstigninger hos de to tv-udbydere. Med andre ord at det bliver dyrere for fans af Superligaen at følge med på skærmen.

Det er dog noget, som kommerciel direktør hos TV2, Stig Møller Christensen, afviser, afviser vil ske hos dem.

- Nej, det har vi ikke nogen planer om (at hæve priserne, red.).

- Når vi siger, at det er et tocifret millionbeløb (det koster i manglende reklameindtægter, red.), der kan mærkes, er det selvfølgelig rigtige penge, og derfor er det en udfordring. Men TV 2’s økonomi er større end det og falder ikke med det. Vi skal finde ud af, hvordan vi skal absorbere det på den ene eller anden måde, siger Stig Møller Christensen til TV2s hjemmeside.

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Anderledes ser det dog ud hos Viaplay, der dog ikke har udtalt sig ovenpå den nye politiske aftale fredag.

Men til Ekstra Bladet gav EVP og CEO for Viaplay Group Denmark, Lars Bo Jeppesen, i sidste uge et skriftligt svar, der indikerede en mulig stigning i abonnementspriser. En udtalelse, der altså er givet før den nye aftale blev præsenteret og vedtaget fredag.

- Reklamer er med til at finansiere sportens økosystem og den verdensklasseunderholdning, vi og andre tilbyder danskerne. Når politikerne begrænser fuldt lovlige og gennemkontrollerede virksomheders ret til at annoncere for deres lovlige forretning, er det naivt at tro, at den regning ikke skal dækkes af nogle andre.

- Som man ser med mange andre priser i samfundet i dag, ender kunderne med at betale regningen. Derudover mister staten meget store summer, fordi danske virksomheder bliver ramt meget hårdt. De skatteindtægter kan man jo så fundere over, hvem der kommer til at mærke. Mit bud vil være de almindelige borgere, udtaler Lars Bo Jeppesen.

TV2 og Viaplay deler rettighederne til Superligaen indtil 2030.

Hvad den nye aftale konkret indeholder, kan du blive klogere på i artiklen herunder:

Ny aftale: Ingen liveodds på stadion

Mest læste

Notifications

Notifikationer