Medie: Navneskift i Frankrig – Ligue 1 McDonald’s?
Den bedste franske fodboldrække, Ligue 1, har de seneste fire sæsoner været sponsoreret af Uber Eats, men nu kommer en ny – og markant større spiller – angiveligt på banen.
Der er et navneskifte på vej i fransk fodbold.
Den franske liga – Ligue 1 – har de seneste fire sæsoner modtaget mellem 15 og 16 millioner euro årligt fra Uber Eats for officielt at hedde Ligue 1 Uber Eats.
Nu bliver madleveringsfirmaet dog skiftet ud, men det nye navn kommer næppe til at falde i god jord hos ligaens fans.
Ifølge den franske journalist Daniel Riolo skal ligaen fremover gå under navnet Ligue 1 McDonald’s.
– Uber Eats var partner for Ligue 1 for omkring 15-16 millioner euro om året. De ønskede ikke at fortsætte med at betale den pris, og så blev der leveret et bud til Vincent Labrunes (Ligue 1-præsident, red.) kontor med et anseeligt beløb. Det kom helt fra toppen.
– Det er et tilbud fra McDonald’s. De har endnu ikke planlagt kommunikationen for det hele, men de arbejder på det. Det bliver omkring 60 millioner euro over tre år – det er en klar stigning, lyder det fra Riolo ifølge RMC Sport.
Den franske Ligue 1 fik for første gang et navnesponsorat i 2002, hvor telegiganten Orange som den første købte sponsoratet.
Orange havde sponsoratet indtil 2008, men fra 2008 til 2017 var ligaen igen uden sponsorat. I 2017 overtog møbelforhandleren Conforama sponsoratet, som de havde til 2020, hvor Uber Eats overtog.