Vestegnens værdier: Hvad betyder stemningsboykottet på Brøndby Stadion?
Stemning, bål og brand er normalt ikke mangelvarer på Brøndby Stadion.
Men efter Global Football Holdings (GFH) købte aktiemajoriteten i Brøndby IF den 28. oktober 2022, er der blevet indført stemningsboykot fra fangrupperingen Alpha.
Det nye ejerskab er noget, der har splittet tilhængerne på Brøndby Stadion, og det er ikke til at finde hovede og hale i, om det er en god eller dårlig ting, at GFH har overtaget den traditionsrige vestegnsklub.
Alpha har i hvert fald ikke meget godt at sige om de nye ejere, hvorfor Sydsiden, som er stemningstribunen på Brøndby Stadion, er blevet noget mere stille, end hvad man er vant til.
Men hvad er det, der ifølge Alpha er så forfærdeligt ved de nye ejere? Og hvem er de egentlig?
Brøndbys værdier skal bevares
Måske har du hørt om et hold, der hedder Austria Salzburg. De blev engang opkøbt af en verdenskendt koncern, der blandt andet lever af at sælge energidrik.
Klubbens farver, logo og navn blev ændret – og klubbens historie ‘nulstillet’.
Den klub hedder i dag Red Bull Salzburg.
Det er et mere voldsomt eksempel på et brand, der overtager en fodboldklub og ændrer drastisk i selve klubbens DNA.
I 2020 florerede der rygter om, at Red Bull-koncernen skulle være interesseret i at købe Brøndby IF – noget, som fangrupperingerne var MEGET imod.
Fangrupperingen Alpha har skrevet på sin hjemmeside, at det, et Red Bull-ejerskab dengang ville gøre ved klubben, var at grundlæggende fjerne alt, hvad man kender, ved Brøndby IF og gøre klubben til en af fodboldens største fjender.
Fodboldhistoriker Svend Rybner er ikke i tvivl om, hvad tilhængerne i Brøndby IF frygter ved et flerklubsejerskab.
– Den identitet, man historisk set har haft i Brøndby, det har jo været fælleskabet. Når der så kommer ejere ind udefra med en anden dagsorden, så bliver hele den historie jo truet.
– Historien er, at det er en illusion, der er bristet, siger han til Onside.
Men hvilke værdier er det, Alpha gerne vil bevare?
Ja, først og fremmest vil man gerne bevare klubbens logo, farver og navn – det kan næppe komme bag på nogen.
Det, som Alpha frygter, er, at disse flerklubsejere strømliner deres brands gennem fodboldklubberne, så de mister deres identitet – groft sagt ligesom Red Bull Salzburg.
Brøndby-fangruppernig melder ud: Fortsætter stemningsboykotAlpha ønsker ikke, at Brøndby IF skal blive et biprodukt af alle mulige andre forretninger, og som de selv skriver på deres hjemmeside:
– Vi er en fodboldklub, og det er dét, som hele fællesskabet er bygget op om. Brøndby IF er – og skal altid være – først.
Hvem er GFH?
Global Football Holdings er en sammenslutning af investorer, som har aktier i flere sportsklubber på verdensplan.
På Brøndby IF’s egen hjemmside byder listen af ejerkredsen i GFH blandt andet på disse skikkelser:
- Arctos Sports Partners – Et partnerledet Texas-baseret investeringsfirma med fokus på at erhverve minoritetsandele i professionelle sportsklubber og levere vækstkapital til den bredere sports-, medie- og underholdningsindustri.
- David Blitzer – medejer af Crystal Palace (siden 2015), Philadelphia 76’ers i NBA (siden 2011), New Jersey Devils i NHL (siden 2013), og minoritetsejer af Cleveland Guardians i Major League Baseball (MLB) og andre professionelle sportsklubber.
- Eric Cohen – investor i Crystal Palace i Premier League.
- Robert Franco – investor i Crystal Palace i Premier League.
- Robert Karr – passioneret fodboldfan og privat investor, der med base i New York City driver eget family office og er engageret i velgørenhed.
- Krase-familien – investorer i Real Salt Lake i den amerikanske Major League Soccer (MLS) og Beyond Sports, som er en visualiseringsplatform, der leverer løsninger i realtid til ligaer, tv-stationer og brands.
- Jahm Najafi – medejer af Phoenix Suns i NBA og McLaren i Formel 1-serien.
Den tidligere Brøndby-ejer, Jan Bech Andersen, sidder stadig i bestyrelsen, hvor han er den næststørste aktionær i klubben.
Konsekvenserne for klubben
Spillere som Daniel Wass, Ohi Omoijuanfo og Kevin Mensah har givet udtryk for, at det er ærgerligt, at stemningen ikke er, som den var engang på Brøndby Stadion.
Brøndby-kaptajn om stemningsboykot: Vi er ikke en del af detBrøndbys cheftræner, Jesper Sørensen, har tilmed bakket sine spillere op og givet udtryk for, at de må blive ved med at give alt, hvad de har, på banen – og så håbe på, at det kan opildne til noget stemning på stadion.
Kenneth Cortsen, som er forsker i sportsøkonomi og branding ved UCN, har sammenlignet stemningen, eller manglen på samme, på Sydsiden med nogle af de største adresser i fodboldverdenen.
– Hvad ville Dortmunds produkt og brand være, hvis man fjernede Den Gule Mur (stemningstribunen på Dortmunds stadion, red.)? Eller gjorde noget tilsvarende i Liverpool i forhold til The Kop (stemningstribunen på Liverpools stadion, red.)?
– Det er en stor problemstilling, at Brøndby står i den her situation, hvor så vital en næringskilde som de stemningsskabene fans ikke er tilfredse, siger Kenneth Cortsen til Onside.
Ifølge Cortsen er det selvsagt meget negativt for klubben og brandet, at Brøndby Stadion er ramt af stemningsboykot. Det er noget, der ikke kun rammer den sportslige præstation, men potentielt også hele forretningsmodellen, der er Brøndby IF.
Derfor er der også grund til bekymring på ledelsengangene, hvis man spørger Kenneth Cortsen.
– Én ting er, at det allerede har kørt for længe – og tager man det langsigtede perspektiv på, så er det noget der skal løses, fordi de stemningsskabene fans betyder noget for virkeligheden i Brøndby [..] Det [negative] kan forgrene sig til forretningen.