Medie: Barca stopper historisk samarbejde – vil have al profit
FC Barcelona vil starte sit eget mærke, der skal lave den ikoniske fodboldklubs trøjer. Dermed sætter catalonierne også en stopper for et historisk samarbejde.
I 26 år har Nike sponsoreret FC Barcelona.
Det lille ‘swoosh’ har været placeret på brystet af den bordeauxrøde og blå trøje siden 1998.
Men nu har Barca fået nok. Det spanske medie Diario SPORT mener at vide, at den catalanske storklub nu vil sætte en stopper for samarbejdet.
Og grunden er… penge.
FC Barcelona vil nemlig lave sit eget mærke, som fremover skal producere spillerdragterne til de mange stjerne på den spanske østkyst.
Tidligere på måneden lød meldingerne på, at Barca-præsidenten, Joan Laporta, mente, at Nike ikke overholdt deres del af kontrakten. Det skrev goal.com.
Allerede dengang teasede Laporta muligheden for, at FC Barcelona selv kunne stå for produceringen af spillertøjet efter en konflikt med Nike.
– På det her tidspunkt må vi finde den bedste løsning. Der er tre muligheder: Vi fortsætter med dem (Nike, red.), vi accepterer, hvad markedet bringer os, eller vi gør det selv via BLM (Barca Licensing & Merchandising, red.), sagde Laporta ifølge goal.com
Kontrakten med Nike blev i 2016 forlænget til 2028 og indbringer ifølge goal.com 1,25 milliarder kroner om året.
Bayern bekræfter: Ingen fans til næste CL-udekampSkulle FC Barcelona gå imod Nike og lave sine egne dragter, vil det betyde, at LaLiga-mestrene selv får 100 procent af al profit, trøjesalg vil indbringe i fremtiden.