F.C. København med ny strategi: Champions League-gruppespil hvert andet år
F.C. København har fredag lanceret klubbens nye strategi, og ambitionerne er høje på såvel det sportslige som det kommercielle område.
Vi er København.
Sådan lyder titlen på F.C. Københavns nye strategi, som klubben fredag formiddag har præsenteret.
Strategien skal hæve niveauet i såvel den sportslige som den kommercielle sektor i klubben, og ambitionerne er, ifølge F.C. København selv, ganske store.
– F.C. København er sat i verden for at spille med de bedste og sætte byen på det europæiske landkort. Vi skal være en international fodboldklub, og det er et meget ambitiøst mål for en dansk klub at spille Champions League-gruppespil hvert andet år, siger sportsdirektør Peter Christiansen.
F.C. København har i forvejen Superligaens største spillerbudget, men det lader klubben også til at hæve.
– Vi er overbeviste om, at vi har fundamentet til at tage det næste skridt med afsæt i den nye strategi, og vi vil hæve vores investering i fodbolddelen betragteligt.
Medie: Ung FCK-profil på blokken i Galatasaray– Kombineret med en gentænkt trupsammensætning, en talentafdeling på internationalt niveau samt vores FCK-model omkring filosofi, spillestil og metodik, mener vi, at vi kan være konkurrencedygtige i forhold til at spille Champions League-gruppespil hver anden sæson i gennemsnit frem mod 2027, lyder det fra ‘PC’.
Stor investering kommercielt
Mens der ikke er nogen konkrete forlydende om, hvor meget denne ‘betragtelige investering i fodbolden’ egentlig drejer sig om, så bliver F.C. København anderledes konkrete, når snakken falder på investeringen i den kommercielle sektor.
Her skal der nemlig årligt postes hele 350 millioner kroner i projektet, som blandt andet skal bruges på nye hospitality-faciliteter i Parken.
– Alle store organisationer skal udvikle sig løbende, og F.C. København skal være dominerende herhjemme på det kommercielle område, siger direktør Jacob Lauesen.’
Highlights: Drama i Hobro – FCK afværger katastrofen i straffesparkskonkurrence– Med de tiltag, vi har igangsat, og dem der er på vej, vil vi tage et kvantespring frem på det kommercielle område. Kernen er den helhedsoplevelse, vi ønsker at tilbyde i Parken og omkring F.C. København, og vores ambitiøse mål er at løfte omsætningen på det kommercielle område til mere end 350 millioner kroner om året.
– Vi ønsker også at blive en stadigt større del af København og ved, at fokus på bæredygtighed og udvikling af byen er afgørende for vores fremtid. Der vil vi tage et stadigt større ansvar for som en integreret del af strategien ‘Vi er København’, siger Jacob Lauesen.
F.C. København deltager i år i Champions Leagues gruppespil for femte gang i klubbens historie.
Klubben har tidligere deltaget i gruppespillet i den fineste europæiske klubturnering i 06/07, 10/11, 13/14 og 16/17. Én gang er det lykkes klubben at spille sig videre fra gruppespillet. I 10/11-sæsonen blev de danske mestre således slået ud af turneringen af engelske Chelsea i ottendedelsfinalen.