Sponsoreret indhold

De bedste og værste eksempler på casinosponsorater i fodbold

I mange år har fodbold som professionel sport samt sponsorater fra casinoer og lotto hængt uløseligt sammen. Dette skyldes i høj grad den øgede professionalisering af sporten, hvor det ikke blot er landsholdskampe der vises i fjernsynet, men i stedet i høj grad er klubfodbold fra forskellige lande. Derfor har fodboldfans et langt større udvalg…

Sport og spil har længe gået hånd i hånd, og derfor giver det i de fleste tilfælde rigtig god mening, at mange casinoer og spilplatforme støtter op om fodbold ved at betale for sponsorater. Den form for samarbejde gavner begge veje. På den ene side, så kan sponsoren – f.eks. et casino, et spillefirma, en hjemmeside eller anden platform – få masser af fordele og mere eksponering.

Når spillere f.eks. løber rundt med et logo på deres trøje, når der lyser en reklame op ved barrerne på banen, eller der afspilles en reklame i pausen, så kan sponsoren etablere og cementere sit brand som noget, der har relevans for fodboldfans. Oftest når de også ud til millioner af mennesker, som følger deres yndlingshold, på ganske få minutter. Det gør brandet nemmere at huske, og folk vil automatisk begynde at forbinde netop denne sponsor med fodbold og med den klub, som de sponsorerer.

Omvendt, så får den fodboldklub, der sponsoreres, naturligvis også fordele af samarbejdet. Pengene, som kommer fra sponsoren, kan anvendes til at forbedre klubbens faciliteter, tiltrække dygtigere spillere og trænere, og sørge for at klubbens position i de forskellige ligaer forbedres. I takt med at de bliver mere og mere populære, kan de også hæve prisen for et sponsorat og forbedre kvaliteten af deres hold endnu mere.

Så hvad kan man lære af disse samarbejder mellem fodboldklubber og casinoer? Vi har samlet et par eksempler på casinosponsorater, som kan pege på, hvilke store fordele – såvel som udfordringer – som fodboldklubber skal være opmærksomme på i forbindelse med et sponsorat. Herunder finder du et par udvalgte eksempler:

Sponsorater af landshold – Danske Spil og Norsk Tipping

Et af mest oplagte eksempler er naturligvis når landshold bliver sponsoreret. Landsholdskampe, især når det gælder store turneringer som EM og VM, er ofte et nationalt trækplaster. Sponsorerne kan være sikre på, at der sidder flere millioner mennesker og følger med til sådan en kamp. Oftest bliver den fulgt tæt i medierne – og det betyder endnu mere eksponering.

I Danmark har Danske Spil længe været hovedsponsor for landsholdet, hvilket har været et naturligt match, da virksomheden længe har haft monopol på oddset, tips, lotto og andre spil. Danske Spil er også kendt for, at overskuddet fra virksomheden går netop til sportsklubber og -foreninger, hvilket også er et positivt signal at sende som sponsor.

Hvis vi bliver i Norden, så findes der også et lignende eksempel fra Norge, hvor Norsk Tipping har været den eksklusive casinosponsor for det norske fodboldforbund (NFF) indtil deres kontrakt udløb i år. Det bliver interessant at se, om NFF vil indgå aftaler med andre casinoer som har et stort tilløb af norske spillere, så der i fremtiden igen vil være casinosponsorat af forbundet. Hen over de sidste par år har der været en markant stigning i spilleres brug af casino online, hvorfor dette kunne være en af mulighederne, som man kunne kigge på fremover. Sponsorater, herunder med casinoer og spilvirksomheder, muliggør i høj grad at landsholdene kan investere i nye talenter, udvide deres aktiviteter, og andet til glæde for norsk fodbold.

Sponsorater af klubfodbold

Når man kigger mod fodboldklubber i de internationale og europæiske ligaer, så er der også her masser af erfaring at hente. 

En af de mest kendte sponsorer er Bet365, som er en af de største bettingsider i verden. Firmaet er bl.a. kendt for at sponsorere Stoke City og få et helt stadion opkaldt efter sig. Men samtidig har Bet365 også skabt masser af synlighed og positiv respons på sit brand takket være investeringerne i lokale jobs, sportsfaciliteter og ikke mindst donationer til velgørenhed. Alle disse faktorer er klart med til at øge succesfaktoren for et casinosponsorat.

Derudover er det også vigtigt for fodboldklubber at holde øje med deres sponsorers økonomi – samt hvor længe de har været en del af spilmarkedet. F.eks. er der en del læring at hente fra sagen med 666bet, som var involveret med flere engelske klubber, men som viste sig at have nogle finansielle udfordringer. I dette tilfælde kunne den britiske spilmyndighed gribe ind, ligesom vi også har Spillemyndigheden i Danmark og den norske spillemyndighed.

Det er klart, at casinosponsorater af store, prominente klubber, såsom Bwins sponsorat af Real Madrid og Manchester United, er med til at give en stor eksponering. Men som sagen med Stoke City har vist, så kan andre fodboldklubber også nyde godt af et solidt, længerevarende samarbejde, som er med til at bygge både klub og brand op – sammen. Det giver store fordele i det lange løb og masser af troværdighed og goodwill for brandet.

Populære historier

Seneste

Notifications

ANNONCE


Notifikationer

P