“Computerspil” skal forbedre talenterne i Viborg
Viborg FF taber både innovative og alternative midler i brug.
Talentarbejde er et område, der er i konstant udvikling.
Det gælder alt fra øvelserne på træningsbanen til kost og ernæring samt vigtigheden at god nattesøvn.
Men det kan også være, at det i fremtiden kommer til at indeholde det, som Viborg FF på sin hjemmeside selv beskriver som en “form for computerspil”.
I hvert fald oplyser Superliga-klubben på torsdag, at man er gået i gang med et innovativt projekt med klubbens talenter.
Der er nemlig blevet indgået et samarbejde med en gruppe cognitive science-studerende fra Aarhus Universitet.
– Vi har i samarbejde med de studerende fået udviklet en form for ”computerspil”, som er baseret på videoklip fra vores egne kampe. Her bliver spillerne præsenteret for nogle konkrete situationer, hvor de skal svare, hvad de vil gøre i situationen.
– De bliver både vurderet på, om de træffer den rigtige beslutning i forhold til vores spillestil, men også på, hvor hurtigt de når frem til beslutningen, fortæller U17-cheftræner Semko Smakic, som har været primus motor for projektet i VFF Talent.
Også Talentchef Mads Holm ser klare fordele ved projektet:
– I Viborg FF ønsker vi at skabe et udviklingsmiljø, der tør tænke både langsigtet og ambitiøst. Det indebærer også, at vi løbende arbejder på at etablere nye samarbejder, som kan tilføre viden og ressourcer til vores miljø.
– Vores projekt med Aarhus Universitet er et glimrende eksempel på, hvordan vi i fællesskab med en stærk partner kan skabe ny viden til gavn for begge parter. Projektet giver værdifuld viden til vores medarbejdere, og vi forventer, at det derigennem på sigt vil løfte vores arbejde med spillerudvikling, siger han.
Udover udviklingen af testen af spillernes beslutninger, har en anden gruppe studerende sideløbende arbejdet med en algoritme, som har gjort det nemmere at trække spillestilsklip ud til spillerne i dagligdagen. Samarbejdet med de studerende fortsætter også i foråret 2025, oplyser Viborg FF.