DSB med opråb til klubberne – Brøndby er klar til dialog
DSB er ved at være godt trætte af hærværk fra fodboldfans, og nu kommer de med opråb til de danske fodboldklubber.
Hos DSB er man vant til hærværk, optøjer og utryg stemning, når danske fodboldfans benytter sig af selskabets ydelser.
Alligevel var søndagens plyndring af en 7-Eleven-butik på Svanemøllen en gruppe maskerede Brøndby-fans af en hidtil uset voldsomhed.
Nu er grænsen ved at være nået hos DSB, som vil have de danske fodboldklubber til at tage et større ansvar for sine fans.
– Jeg vil gerne sige til klubberne, at jeg synes, de skal påtage sig et større ansvar. Det er jo desværre ikke første gang, at vi ser uroligheder af den ene eller anden art før, under eller efter kampe mellem især F.C. København og Brøndby, udtaler Niels-Otto Fisker, kommunikationschef hos DSB, til Campo.
Fisker lister en lang række eksempler op på episoder, man har oplevet hos DSB. Episoder, hvor toge er vandaliseret, hvor skumslukkere bliver tømt på stationer og hvor hætteklædte personer stormer S-togstationer og laver graffiti.
– Der er skabt en enorm utryghed af nogle fangrupper. Og jeg er godt klar over, at det ikke er alle, men kun nogle fangrupper, som skaber denne utryghed rundt omkring i byen og i vores toge.
– Det synes jeg godt klubberne, kunne arbejde lidt mere aktivt med at få sat en stopper for, fortæller Fisker.
Kender ikke løsningen
Niels-Otto Fisker har ikke selv løsningen på problemet med de hærgende fodboldfans, men vil have klubberne til at finde frem til pågældende uromagere.
– Og så må man jo forbyde dem at gå til fodbold eller noget andet.
– Jeg synes i virkeligheden bare, at man må påtage sig det ansvar. Jeg synes ikke, det er rimeligt, at helt almindelige mennesker eller helt almindelige fans skal tænke over, om de synes, det er trygt at tage toget eller gå rundt i byen, når der er fodbold, slutter Niels-Otto Fisker.
Brøndby hilser dialog velkommen
I Brøndby er man også frustreret over søndagens voldsomme hændelser, hvor en 7-Eleven blev plyndret på Svanemøllen på det ydre Østerbro.
Det fortæller klubbens kommunikationschef, Christian Schultz.
– Vi har et rigtig godt samarbejde med politi, myndigheder, DSB og vores øvrige samarbejdspartnere, og vi er ligeså frustreret over episoderne, vi så i går (søndag red.), som de er, skriver Christian Schultz i et skriftligt svar til Campo.
Schultz er klar til at indgå i en dialog, så man kan finde frem til uromagerne.
– Langt, langt størstedelen af Brøndby-fans opfører sig fuldstændig eksemplarisk, og derfor byder vi også yderligere dialog velkommen, så vi alle kan lykkes med at få bugt med de få, der ødelægger det for os alle.
Campo har forsøgt at få en kommentar fra Divisonsforeningen, men direktør Claus Thomsen er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelser.
Brøndby fordømmer episoder og indfører foranstaltninger