International Fodbold

Ukrainsk fodboldforbund i åbent brev: Smid Rusland ud af FIFA og UEFA efter optagelse af Krim-klubber

I et åbent brev opfordrer det ukrainske fodboldforbund til, at man smider det russiske fodboldforbund ud af FIFA og UEFA, efter flere klubber fra det annekterede Krim skulle være blevet optaget i det russiske ligasystem.

Ukraine vil smide Rusland ud af FIFA og UEFA
Foto: Lee Smith/Reuters/Ritzau Scanpix

Smid Rusland ud af FIFA og UEFA!

Sådan lyder opfordringen fra Ukraine i et officielt brev til FIFA og UEFA – en opfordring der kommer på baggrund af, at Rusland eftersigende har optaget klubber fra Krim-halvøen i sit fodboldsystem.

Siden Ruslands annektering af Krim-halvøen tilbage i 2014 har UEFA betragtet Krim som en ‘speciel zone’, hvilket konkret betyder, at klubber fra dette område udelukkende må spille turneringskampe mod hinanden og ikke deltage i europæiske turneringer – altså heller ikke den russiske liga.

Men det har to Krim-klubber nu ifølge Ukraine forbrudt sig imod, da Rubin Yalta og FC Sevastopol i søndags deltog i kampe i den russiske tredjedivision, National League 2B.

Derfor har det ukrainske fodboldforbund, UAF, opfordret FIFA og UEFA til at smide Rusland ud af forbundene.

– På trods af adskillige appeller fra UAF (Det ukrainske fodboldforbund, red.) til FIFA og UEFA om denne sag, spillede FC Sevastopol og FC Rubin Yalta sine første kampe i den russiske division den 16.07.2023. Vi anser sådanne handlinger for at være en grov overtrædelse af FIFA- og UEFA-vedtægterne og UEFAs beslutning om Krim-fodbolds særlige status.

– I lyset af ovenstående appellerer UAF endnu en gang til FIFA og UEFA om at overveje muligheden for at udelukke RFS (Det russiske fodboldforbund, red) fra medlemskab i FIFA og UEFA på grund af bevist manglende overholdelse af kravene og reglerne for verdens styrende organer, Europa og værdierne i den globale fodboldfamilie, lyder det blandt andet i det ukrainske fodboldforbunds officielle brev til FIFA og UEFA.

Download Campo app Download Campo app Download Campo app

Rusland har tidligere forsøgt at optage Krim-klubber i sit ligasystem, men er hver gang blevet stoppet uden yderligere straf.

Tidligere på måneden udtalte det russiske fodboldforbunds generalsekretær, Maxim Mitrofanov, at National League 2B ikke bliver drevet under forbundet, men er en amatørturnering, hvorfor han ikke mener, at der bør være et problem i, at Krim-klubber deltager i turneringen.

The Guardian har dog talt med flere kilder – herunder nuværende spillere i ligaen – som bestrider den påstand. Ligaen står samtidig også opført på det russiske fodboldforbunds hjemmeside.

FIFA og UEFA har endnu ikke kommenteret sagen.

NFL-ejer overtager Leeds United

Populære historier