FCK Trøje 21/22 sammenlignet med den første FCK trøje
FCK har i år jubilæum. Godt nok er klubben kun 29 år gammel, men klubben fra Østerbro har til den sæson fået produceret i alt 30 FCK trøjer. Du får her en oversigt over de 30 forskellige FCK trøjer. Lige fra den første hjemmebanetrøje fra sæsonen 92/93 til FCK trøje 21/22.
Den første FCK trøje blev produceret til debutsæsonen i 92/93, og med et mesterskab i den første sæson, vil lige nøjagtig den hjemmebanetrøje formentlig altid rangere højt blandt alle FCK trøjer.
Enten er man til det, eller også bryder man sig ikke om det, men F.C. København har lige fra klubbens fødsel i juli 1992 holdt stædigt fast i den hvide hjemmebanetrøje, der kun sporadisk har haft et blåt twist.
FCK Trøje 92/93 og 93/94
Foto: Simon Foskjær
Den københavnske overbygning på KB og B1903 havde en toårig aftale med tøjproducenten Puma, og de to første FCK trøjer var derfor produceret af den tyske producent, mens forsikringsselskabet Danica var at finde på trøjens bryst.
Læs også: Det store lønoverblik: Hvor meget tjener fodboldspillere i løn?
Efter to sæsoner gik klubben over til trøjer fra den anden af de to tyske Dasler-brødre, nemlig Adidas, og mens Danica stadig var at finde på brystet, gjaldt aftalen med Adidas også kun for to sæsoners FCK trøjer.
FCK Trøje 95/96 og 94/95
Foto: Simon Foskjær
Efter af to gange at have haft toårige kontrakter med tyske tøjproducenter, vendte FCK til sæson 96/97 snuden hjem mod Danmark, hvor Hummel stod klar med en kontrakt. Danica forblev i den første sæson med Hummel på FCK spillertrøjen, men til sæsonen 97/98 var det nye tider, da Flemming ’Don Ø’ Østergaards kontormøbelfirma Kinnarps købte sponsoratet på brystet.
FCK Trøje 96/97 og 97/98
Foto: Simon Foskjær
Kinnarps forblev på brystet til 98/99-sæsonen, men Hummel blev skiftet ud med engelske Umbro. Hjemmebanetrøjen fra den sæson er blandt de mest ikoniske FCK trøjer, for ikke nok med at den havde røde snørebånd i kraven, så var det også netop dén FCK trøje, som en hvis hjemvendt Laudrup blev både præsenteret og spillede 12 kampe i.
Læs også: En uge til transfervinduet åbner: Her er de største transferrygter
FCK Trøje 99/00 og 98/99
Foto: Simon Foskjær
FCK trøjen forblev i 99/00 og 00/01 på Umbro-hænder, men en ny æra blev igangsat. Sæsonen der blev delt op af årtusindskiftet var nemlig den første, hvor bryggerigiganten Carlsberg var at finde på FCK’s trøje. Det var de lige indtil sæsonen 21/22.
FCK Trøje 01/02 og 00/01
Foto: Simon Foskjær
Dernæst fulgte tre sæsoner, hvor FCK selv fik produceret sine spillertrøjer under navnet FCK Line.
FCK Trøje 03/04 og 02/03
Foto: Simon Foskjær
I sommeren 2004 kom italienske Kappa ind på det danske marked, da underskrev en fireårig aftale som trøjesponsor for københavnerne. Stilen var meget den samme de første tre sæsoner, hvor særligt de tætsiddende trøjer var et nyt syn i dansk fodbold.
FCK Trøje 05/06 og 04/05
Foto: Simon Foskjær
FCK Trøje 07/08 og 06/07
Foto: Simon Foskjær
I 2008 forlængede de to parter den allerede eksisterende kontrakt, så den løb til og med 11/12-sæsonen, og det var også i denne periode, at den hvide FCK trøje igen var at finde på den europæiske scene, da klubben for anden gang i historien kvalificerede sig til Champions Leagues gruppespil.
FCK Trøje 01/02 og 00/01
Foto: Simon Foskjær
FCK Trøje 11/12 og 10/11
Foto: Simon Foskjær
I 2012 ophørte FCK’s samarbejde med Kappa, og da Adidas samtidig havde kontraktudløb med rivalerne fra Brøndby, skrev den tyske sportsgigant for anden gang i historien under med en kontrakt, der denne gang betød, at de ville producere den hvide FCK trøje frem til 2016.
FCK Trøje 13/14 og 12/13
Foto: Simon Foskjær
FCK Trøje 15/16 og 14/15
Foto: Simon Foskjær
Den oprindelige aftale med Adidas blev allerede i januar 2016 forlænget med fire sæsoner, og igen i feburar 2020 blev aftalen forlænget med fire år, så Adidas nu sidder på produktionen af FCK trøjer frem til minimum sæsonen 23/24.
FCK Trøje 17/18 og 16/17
Foto: Simon Foskjær
FCK Trøje 19/20 og 18/19
Foto: Simon Foskjær
Efter 22 år på brystet af den hvide FCK hjemmebanetrøje måtte Carlsberg forud for 21/22-sæsonen vige pladsen for bookmakeren Unibet, der til minimum 2023 kommer til at pryde den hvide og efterhånden ikoniske FCK Trøje.
FCK Trøje 21/22 og 20/21
Foto: Simon Foskjær